Jaca-Yesa-Puente la Reina - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Gerard en Ellie Gillis - WaarBenJij.nu Jaca-Yesa-Puente la Reina - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Gerard en Ellie Gillis - WaarBenJij.nu

Jaca-Yesa-Puente la Reina

Door: Ellie

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Ellie

19 September 2013 | Spanje, Puente la Reina

Rustdagen: in de reacties vragen veel mensen naar onze rustdagen. Een van de reactiegevers, San, die schreef het al, die moet je nemen als je daar aan toe bent. Dat zijn wij niet. Wij doen dan liever wat km minderen dan een hele dag ergens verblijven. In Burgos en Leon willen we kijken of dat uitkomt een halve dag te fietsen en de middag en avond daar te verblijven.
We waren net gewend aan de Franse taal en nu moeten we over naar het Spaans, even wennen want daar hebben we geen beiden kaas van gegeten. Goed om een app Spaans op de smartphone te hebben.
Col du Somport: nog even terug voor diegene die daar geïnteresseerd in zijn. De totale klim vanaf Oloron-Ste. Marie is 56 km. De laatste 20 km zijn het steilst, tot 9%.

Wo. 18 sept. Jaca-Yesa 98 km
Zon en wolken, 23 gr., stevige NW wind 's middags pal op kop. In Jaca even teruggefietst naar het centrum, langs de vesting en de kathedraal bezocht (stempel). De ochtend een schitterende route, rustig en vergezichten, langs de Monasterio Nuevo (nieuwe abdij) en de San Juan de la Pena (klooster) bezocht. Wel flink klimmen. 'S Middags langs een met tijden drukke N240. Het was al een pittig dagje met die wind. Net voor Yesa, waar we wilden overnachten, een wegomleiding. De bergwand op zelfs voor Gerard niet helemaal te fietsen, laat staan voor mij. Uiteindelijk kwamen we boven en wilden we mensen aanspreken voor de weg te vragen. Bleken het Nederlanders te zijn. Heel hard naar beneden, naar Yesa.

Do. 19 sept. Yesa-Puente la Reina 77 km
Zon en wolken, 21 gr. en weer een harde NW wind. 's Morgens pittig in combinatie met de klimmen. 's Middags draaiden wij naar het ZW en hebben we overwegend gedaald. Als er wind staat heb ik trouwens een goede kopman. Heel de dag vrij uitzicht gehad op de kale bergen. Nu weten we ook waarom er zoveel windmolens stonden. Tussen twee tunnels door de Hoz de Lumbier (kloof met gieren) gereden. Een stop genomen om de gieren te aanschouwen. Voor Puente la Reina een stop bij Ermita de Eunate (kapel) zoals veel wandelaars. Net door het stadje gewandeld, verschillende Nederlanders ontmoet (ook die we dagen geleden al tegengekomen waren).

• 19 September 2013 - 20:08

Marie-José Van Beek:

Hoi Ellie en Gerard,

Jullie zijn goed bezig zeg. Al een heel eind op scheut.
    Een speciale ervaring die niemand je afneemt.
    Nog heel veel succes en.........ik hou het verslag bij.

Groeten Marie-José

• 19 September 2013 - 21:17

Leonie:

Wouw, geweldig die foto's! Ga zo door, goede reis nog en Geniet!

• 19 September 2013 - 23:31

Ome Jan En Tante Mien Van Puijenbroek:

Hoi Gerard en Ellie
    wat hebben jullie al veel gefietst zeg. als het zo door gaat.
    zijn jullie eind volgende week in Santiago.
    maar de laatste lootjes wegen het zwaarst.
    dit is wel een hele belevenis voor jullie ook de foto,s zijn geweldig.
    wij blijven jullie volgen goede reis en geniet er van
    Groetjes Ome Jan en tante Mien

• 20 September 2013 - 10:31

Piet Frenken:

Je hebt het over goeie kopman bij wind tegen.. Wie rijdt er nog nog meer met jullie mee? Gerard kun je niet bedoelen want die wordt op de foto's steeds smaller en kan dus niet veel wind vangen.. Neem de tijd om rond te kijken en van de omgeving te genieten, het is geen wedstrijd! Veel plezier.

• 20 September 2013 - 11:56

Ria En Jozef:

Zo te zien gaan jullie prima.
    De Mont Vetoux zal voor jullie nog maar een molshoop lijken!
    Nog veel succes voor de rest van de rit.
    Groeten Ria en Jozef Klomp.

• 21 September 2013 - 11:53

San Xacobeo:

Goed idee om niet alleen maar te fietsen. Santiago 'moet' niet het ultieme doel zijn zoals soms wordt gedacht. De weg ernaar toe is een 'beter' doel. Voor nogal wat pelgrims geeft de aankomst in Santiago een dubbel gevoel. Fijn dat we er zijn, maar tegelijk en soms overheersend: 'wat jammer dat we er al zijn'. Hadden we onderweg maar wat meer tijd genomen.
    De tijd nemen in Burgos en Leon is daarom een uitstekend idee. Beide prachtige steden. Leon -smaken verschillen- is de mooiste en veruit de oudste stad. Burgos is (net als Madrid) een betrekkelijk jonge stad (vanaf ca 1000, Leon dateert van honderden jaren voor Chr.)
    Maar ook op de weg ernaar toe is veel te zien. (monasterios is Najera, San Millan, Canas, etc. Veel mooie Caminodorpjes: Navarette, Fromista, Carrion, Sto Domingo, etc). En niet te vergeten: de ontmoetingen met pelgrims van over de hele wereld. Een unieke ervaring. Geniet ervan!!

Ultreia!

• 22 September 2013 - 20:50

Ron:

nou die andere Nederlanders fietsen ook goed door. keep on going and enjoy.
    va el camino con corazon... ga het pad met je hart, hasta luego